Czy spanie bez poduszki jest dla Ciebie? Odpowiedzi należy poszukiwać w indywidualnych preferencjach każdej osoby. Jeśli jednak śpisz niespokojnie, a rano budzisz się z bólem pleców, głowy oraz napiętą szyją to wiedz, że Twoja aktualna pozycja do snu nie jest prawidłowa. Spanie na płasko, może wspomóc walkę o zdrowy sen. Czy spanie bez poduszki jest zdrowe dla wszystkich? Dowiedz się więcej!

Co charakteryzuje niski komfort snu lub źle przystosowane warunki do wypoczynku? Najczęściej jest to sen przerywany, krótki i płytki oraz chroniczne bóle głowy, sztywność karku oraz dyskomfort w okolicy łopatek, wzdęcia czy drętwienia nóg. To jednak nie wszystko bo złemu przygotowaniu do snu może w rezultacie towarzyszyć również rozdrażnienie, słaba koncentracja czy senność w ciągu dnia. Co zrobić, gdy nie śpimy dobrze? Czy spanie na płasko pomoże? A może lepiej poszukać odpowiedniej poduszki ortopedycznej? Przeczytaj nasz poradnik!

Czy spanie bez poduszki jest zdrowe?

Kłopoty ze snem, najczęściej objawiające się bezsennością, chrapaniem lub wybudzaniem w nocy, mogą mieć różnorakie podłoże. Niekiedy za problemy ze snem odpowiada stres i źle prowadzony tryb życia. W innym przypadku za bezsenność odpowiadają zmiany hormonalne. Nie wszystkie z tych dolegliwości można wyleczyć szybko i bez istotnych dla naszego organizmu zmian. Jednak wiele z nich już po niedużych zmianach w sypialni można znacznie zminimalizować. Co zrobić, gdy systematycznie i uciążliwie dla naszej kondycji psychicznej oraz fizycznej, nie chce nam się spać? Fizjoterapeuci biją na alarm: zmień lub wyrzuć swoją poduszkę do spania! Dla wielu osób poduszka jest niezbędnym elementem wyposażenia sypialni. Czy jednak słusznie należy uważać, że bez niej trudno jest się obyć, a jej obecność jest wręcz obowiązkowa? Nie do końca. Bo źle dopasowana poduszka do spania, szczególnie u osób z bólami pleców lub zmianami reumatycznymi, może wyrządzić więcej szkód, niż pożytku. Ale od początku. Co z naszymi poduszkami jest nie tak?

Tradycyjna poduszka z pierza zniekształca nasze naturalne potrzeby fizjologiczne względem wypoczynku. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że to właśnie bez niej mamy możliwość przyjęcia prawidłowej pozycji dla kręgosłupa. Swoją drogą pierze to jeden z najbardziej alergennych materiałów wypełniających wnętrze poduszek. Już dawno powinniśmy przestać go stosować np. w poduszkach dla dzieci. Bez poduszki, ale podczas spania na płasko możemy natomiast rozciągnąć plecy, a jednocześnie nie obciążać przy tym mięśni szyi i zadbać o prawidłowy przepływ krwi do głowy. Jeśli budzisz się z bólem pleców to możesz mieć pewność, że Twoja poduszka jest np. albo zbyt gruba, albo po prostu nieodpowiednia dla Ciebie. Lepiej szybko z niej zrezygnuj lub doczytaj nasz wpis do końca, by znaleźć dla siebie idealne rozwiązanie.

Korzyści dla pleców i szyi to oczywiste aspekty zdrowego spania bez miękkiej poduszki do spania, ale to nie wszystko. Ponieważ spanie na płasko to także odpowiednie podparcie dla głowy i istotnie płynny przepływ powietrza przez układ oddechowy. W przypadku, gdy jest ów przepływ jest zaburzony, a w efekcie niemiarodajny to konsekwencje dla śpiącej osoby są bardzo kluczowe i istotne dla jej prawidłowego funkcjonowania w dzień. Taka osoba bardzo często doświadcza tuż po przebudzeniu bólu głowy lub wzmaga się u niej poczucie ogólnego oszołomienia. Dlaczego boli nas szyja, plecy lub mięśnie po spaniu na poduszce? Aby jeszcze dokładniej to opisać wskażemy najprostsze z wytłumaczeń. Naturalna pozycja ciała to leżenie na płasko na możliwie wygodnym, ale też dość twardym podłożu. Kiedy taki schemat zostaje zaburzony, ciało musi samodzielnie pracować nad tym, by ułożyć się idealnie względem swoich preferencji. Angażuje zatem mięśnie szyi, pleców i w rezultacie sprawia, że te są zdecydowanie obciążone. Sen w takich warunkach nie sprzyja wypoczynkowi, a wręcz przeciwnie, ciało jest jeszcze bardziej zmęczone. I teraz wyobraźmy sobie, że taki stan trwa długi czas. Nic dziwnego, że zamienia się w przewlekły stan chorobowy, który najczęściej bezskutecznie konsultujemy z lekarzem, nie poszukując jego przyczyny w źle dopasowanej pozycji snu, ale w innych czynnikach zewnętrznych.

Kto powinien rozważyć spanie bez poduszki? Z pewnością osoby, które podczas snu przyjmują pozycje na brzuchu. W takim przypadku lepiej wybrać możliwie twardy materac i całkowicie zrezygnować z podparcia dla głowy lub ewentualnie wybrać bardzo cienką poduszkę. Tylko wówczas naturalna pozycja ciała jest właściwie utrzymana.

Kiedy spanie z poduszką jest wskazane?

Choć przed chwilą rozpisywaliśmy się nad zaletami spania bez poduszki  to niestety istnieją wskazania do jej użycia. Bo jeśli śpisz na boku lub na plecach to Twoja pozycja będzie wymagała stosowania dobrej, najczęściej wyprofilowanej i ortopedycznej poduszki. Oczywiście też nie zawsze i raczej względem Twoich indywidualnych predyspozycji. W pozycji na plecach głowa powinna znajdować się mniej więcej na wysokości ramion, a szyja może być delikatnie podparta o poduszkę. Do spania w takim zakresie sprawdzą się poduszki cieńsze i sprofilowane. Taka poduszka powinna wypełnić szczelinę między głową, a ramionami. Spanie na plecach bez poduszki też je możliwe. Sprawdź, która z opcji przyniesie Ci korzyść w postaci lepszego samopoczucia i braku konsekwencji bólowych. Jeśli w czasie snu, przyjmujesz pozycję na boku to wybierz poduszkę, która odpowiada kształtowi i krzywiznom ciała. Tutaj sprawdzi się grubsza poduszka, może być także klinowana. Należy ją wybrać ponieważ lepiej utrzyma ona głowę między ramionami i wypełni dużą przestrzeń spowodowaną uniesieniem głowy i ramion.

Jak wybrać dobrą poduszkę?

To pytanie należy powiązać z indywidualnymi predyspozycjami względem snu. Ponieważ, jak już wspomnieliśmy wiele zależy od tego w jakiej pozycji zasypiasz i w jakiej utrzymujesz swój nocny wypoczynek. Do spania na boku sprawdzi się grubsza poduszka, ale odpowiednio wyprofilowana. Do spania na brzuchu jedyną alternatywą będzie poduszka bardzo cienka lub jej całkowite wyeliminowanie. Zaś do pozycji na plecach sprawdzi się delikatne podparcie w postaci średniej grubości poduszki. Choć w niektórych przypadkach również będzie można z niej zrezygnować. Sprawdź, czy spanie bez poduszki a kręgosłup w dobrym zdrowiu to opcja dla Ciebie!

Jak dobór materaca może poprawić jakość snu?

Aby sen był zdrowy i komfortowy, warto pochylić się również nad kwestią doboru odpowiedniego materaca. Bo choć poduszka jest ważna, to jednak materac stanowi podparcie dla całego ciała. W ofercie materacy Hilding znajdziesz produkty z aż 7 strefami twardości, aby każdy z elementów nacisku był odpowiednio podparty. Materace są wytrzymałe, wentylowane i elastyczne, aby każdy mógł zasypiać w warunkach optymalnych dla siebie. Materac Hilding Rumba to produkt, który zapewnia wiele prozdrowotnych korzyści. Składa się z dwóch rodzajów pianek, profilowanej pianki wysokoelastycznej Velvet Touch tworzącej solidną podstawę konstrukcji, która zabezpiecza ciało przed nadmiernym zapadaniem się oraz termoelastycznej pianki Visco, która reaguje na temperaturę ciała i dopasowuje się do jego ułożenia. Takie rozłożenie sprawia, że w czasie snu mięśnie nie są obciążone, a Ty faktycznie się regenerujesz. Z kolei model Hilding Melody to materac antybakteryjny i przeciwgrzybiczny lateksowy, który sprawdzi się dla par borykających się z problemami kręgosłupa, jak i dla seniorów. Konstrukcję wkładu Melody tworzy profilowany w 7 stref twardości blat lateksowy, który zapewnia idealne wsparcie dla kręgosłupa. Materac jest też dobrze wentylowany, a wysoka gęstość lateksu zapewnia mu długą wytrzymałość i elastyczność. A może szukasz materaca twardszego? Wówczas sprawdzi się u Ciebie Hilding Foxtrot, który spodoba się miłośnikom twardszego podłoża. Wysokoelastyczna pianka wyprofilowana jest tutaj w 7 zróżnicowanych strefach twardości, to zapewnia niemal idealne podparcie dla ciała.  Materac jest również przewiewny i wentylowany, dla wysokiej higieny snu.

Co jeszcze ma wpływ na poprawę jakości snu?

Na odpowiednią jakość snu wpływ będzie miało nie tylko to, czy śpimy na poduszce, czy nie. Wielu fizjoterapeutów, ale również psychologów zwraca istotną uwagę na fakt, że spanie w komfortowych warunkach warunkuje także ogólne urządzenie sypialni, czy zastosowana kolorystyka. I tak, w pomieszczeniu do spania lepiej zrezygnować z mocnych akcentów dekoracyjnych i krzykliwych kolorów. Dużo lepiej sprawdzą się pastele, czy też naturalna biel lub szarość. Im mniej będzie w takiej przestrzeni bodźców odwracających naszą uwagę tym lepiej.

Duże znaczenie ma także dobrana wielkość łóżka. Przyjmuje się za standard, że łóżko pojedyncze powinno mieć minimalne wymiary 90x200, a dwuosobowe co najmniej 160x200cm. Idealny rozmiar łóżka należy jednak dobrać względem indywidualnych potrzeb. Większe łóżka z pewnością będą wygodniejsze dla tych osób, które w nocy nie śpią spokojnie lub które wybierają zasypianie z dodatkowymi lokatorami w postaci domowych pupili. Na zdrowy sen niemały wpływ będzie miało także odpowiednie wyciszenie pomieszczenia. Dlatego projektując sypialnię na planie pomieszczeń w domu, wybierz dla niej takie miejsce, które będzie oddalone od głównych stref użytkowych domu. I wreszcie, zadbaj o to, by w sypialni panował odpowiedni nastrój do zasypiania. Pomoże Ci w tym idealnie dobrane oświetlenie główne i dodatkowe. Do sypialni dobierz żarówki w ciepłej barwie, stroniąc od mocnych odblasków i intensywnego świecenia.

Pamiętaj, że na zakłócenie spokojnego snu może także wpłynąć Twój tryb życia oraz nieprawidłowa dieta. Dlatego, zawsze przed snem staraj się wyciszyć i zrelaksować, a przede wszystkim odciąć od codziennych obowiązków. Tylko wówczas zapewnisz sobie długi, bezpieczny sen bez przykrych konsekwencji dla Twojego ciała oraz psychiki.