Zdarza Ci się budzić się niewyspanym, mimo przespania odpowiedniej ilości godzin? A może wstajesz codziennie bez humoru i sił do działania? Przyczyną mogą być między innymi zaburzenia snu, które bezpośrednio oddziałują na jakość wypoczynku. Jakie zatem rodzaje dysfunkcji możemy wyróżnić i jak z nimi skutecznie walczyć?

Czym są zaburzenia snu?

Zaburzenia snu mogą dotyczyć zarówno nieprawidłowego czasu trwania wypoczynku, jak i występowania niepożądanych zachowań w trakcie. Niestety jest to poważny problem kliniczny, którego nie wolno lekceważyć, ponieważ dość mocno oddziałuje na codzienne funkcjonowanie całego organizmu. Szacuje się, że ok. 30% populacji cierpi na różnego rodzaju problemy ze snem. Według Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych opracowywanej przez WHO zaburzenia snu można podzielić na dwa podstawowe rodzaje:

  • organiczne, będące jednym z objawów innego schorzenia psychicznego bądź somatycznego,
  • nieorganiczne, wywoływane przez czynniki emocjonalne. 

Schorzenia związane ze snem są dzielone również przez amerykańską Międzynarodową Klasyfikację Zaburzeń Snu (ICSD) na pierwotne i wtórne. Pierwsze to dyssomnie i parasomnie, natomiast drugie są następstwem wcześniej przyjmowanych leków czy też używek.

Rodzaje zaburzeń snu

Istnieje naprawdę wiele zaburzeń snu, które zdecydowanie wpływają na wiele istotnych funkcji organizmu, jak chociażby samopoczucie czy sprawność intelektualna. Najpopularniejsze to:  

  • bezsenność - można o niej mówić, gdy osoba ma problemy z zasypianiem lub utrzymaniem snu przed więcej niż 3 noce na tydzień. Może być spowodowana pracą zmianową, nagłym stresem czy zaburzeniami psychicznymi. Dolegliwość ta może mieć charakter krótkotrwały lub też utrzymywać się przez długi czas. Zaburzenie to występuje całkiem często, ponieważ dotyczy około 30-50% populacji,
  • narkolepsja, czyli patologicznie wzmożona senność. Występuje najczęściej w okresie dojrzewania i łączy się bezpośrednio z bezsennością - osoby w ciągu dnia nieustannie walczą z sennością, a z kolei w nocy mają problemy z zaśnięciem,
  • lęki nocne i koszmary senne - dla tej dolegliwości charakterystyczne jest nagłe wybudzenie przy jednoczesnym odczuwaniu objawów napadu paniki. Często można zaobserwować też pocenie się, duże napięcie mięśni czy zdezorientowanie. Te zaburzenia pojawiają się głównie u dzieci,
  • bezdech senny - jest to poważne schorzenie, którego nie wolno bagatelizować. W trakcie tego zaburzenia ściany gardła się rozluźniają, co bezpośrednio prowadzi do zwężenia dróg oddechowych, co powoduje przerwy w oddychaniu. Trwa to od kilku sekund do nawet kilku minut i może występować wielokrotnie w ciągu nocy.

Przyczyny zaburzeń snu

Na pojawianie się zaburzeń snu może mieć wpływ bardzo wiele czynników, takich jak np. depresja, uzależnienia, zespoły bólowe, zaburzenia metaboliczne czy też choroby psychiczne, jednak ciężko dokonać diagnozy jedynie na podstawie samych obserwacji. Właśnie dlatego każda osoba, mająca problemy ze spokojnym i nieprzerwanym wypoczynkiem powinna wykonać pakiet badań lekarskich, pomagających zdefiniować zaburzenia. Do najczęstszych przyczyn można zaliczyć między innymi uwarunkowania genetyczne, zły stan psychofizjologiczny czy też nieprzestrzeganie zasad higieny snu. 

Zaburzenia snu - skutki

Pełnowartościowy i nieprzerwany sen każdej nocy jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co jednak w sytuacji, gdy zaburzenia wypoczynku nie pozwalają nam na pełną regenerację? Na samym początku będzie pojawiać się gorsze samopoczucie, obniżenie poziomu skupienia czy też szybkości reakcji. Dodatkowo po dłuższym czasie może pojawić się nadwaga i otyłość, ponieważ zbyt mała ilość snu w ciągu doby ma znaczący wpływ na odczuwanie głodu, zaburzenia hormonalne czy też spadek aktywności fizycznej. Co więcej, brak odpowiedniej regeneracji organizmu przez dłuższy czas bezpośrednio przyczynia się również do obniżenia odporności, co może skutkować częstymi infekcjami. Również mózg pozbawiony odpowiedniego wypoczynku może przestać prawidłowo funkcjonować, co przekłada się na kłopoty z pamięcią.

Skuteczne sposoby na zaburzenia snu

Problemy ze snem na dłuższą metę są bardzo uciążliwe, dlatego też warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić. Przede wszystkim warto zadbać o odpowiednią higienę snu. Opiera się ona na kilku podstawowych zasadach, które regularnie przestrzegane, ułatwią zasypianie. Przede wszystkim warto zadbać o większą aktywność ruchową w ciągu dnia - trzeba jednak pamiętać, że ćwiczenia nie powinny być wykonywane później niż ok. godziny 17-18. Dodatkowo powinno się unikać drzemek w ciągu dnia, a także ustalić stałe pory kładzenia się i wstawania. Kolejnym ważnym aspektem jest zadbanie o odpowiednie warunki w sypialni - przed zaśnięciem warto porządnie wywietrzyć pomieszczenie czy też dostosować natężenie oświetlenia. Dobrze jest również zrezygnować z używania urządzeń emitujących światło niebieskie na ok. godzinę przed pójściem spać. 

Bardzo ważne jest również środowisko snu, dlatego wybierając łóżko, materac czy akcesoria sypialniane, powinniśmy dopasować ich właściwości do swoich potrzeb. Odpowiednim podłożem do wypoczynku, które zapewni zdrowy i spokojny sen jest między innymi Hilding Salsa. Dzięki zastosowaniu 7 zróżnicowanych stref twardości zapewni optymalne podparcie dla każdej partii ciała użytkownika, ułatwiając rozluźnienie się mięśni. Dodatkowo jego właściwości antyalergiczne skutecznie hamują rozwój szkodliwych dla zdrowia mikroorganizmów. Ważny jest także rozmiar powierzchni do spania, dlatego też dla osób śpiących w pojedynkę doskonałym rozwiązaniem będą materace 90x200, natomiast dla par sprawdzą się materace 160x200. Nie bez znaczenia jest także poduszka, dlatego decydując się na zakup, warto wybrać model SleepMed Supreme Pillow. Innowacyjna pianka wzbogacona o włókno węglowe pozwala na eliminację ładunków elektrycznych, oddziałując tym samym na redukcję codziennego stresu. Ważny jest także dobór kołdry, aby zapewnić użytkownikowi optymalny komfort termiczny przez całą noc. Na uwagę zasługuje między innymi całoroczna kołdra antyalergiczna Satin Cotton PIÓREX, wyróżniająca się bardzo dużą wytrzymałością i sprężystością, dając jednocześnie przyjemne uczucie otulenia i zapewniając bardzo dobrą izolację ciepła. 

Zaburzenia snu nie powinny być lekceważone - nawet jeśli trwają przez krótki czas. Warto w takiej sytuacji wykonać odpowiednie badania oraz dostosować swoją przestrzeń do wypoczynku, by żaden z elementów nie wpływał dodatkowo na nadmierne wybudzanie się. Należy też pamiętać, że to właśnie dobrze dobrany materac i akcesoria sypialniane w bardzo dużym stopniu wpływają na jakość snu. Właśnie dlatego już dziś sprawdź, jakie oferuje materace Płock i wybierz model dopasowany idealnie do swoich potrzeb!